Natuurverschijnselen en strandwandelingen.

Hoiii,

Vanuit Paihia, eindelijk weer een blog. De laatste keer is al weer twee weken geleden dus wederom een hoop te vertellen. Vanuit Taupo ben ik weer terug gegaan naar Rotorua. De tweede keer Rotorua kreeg ik eindelijk twee vinkjes op mijn oorspronkelijke to-do list; Waiotapu en Zorben. Waiotapu is een geothermische gebied met verschillende bezienswaardigheden. Ik had een shuttle geboekt naar het park en heb de ochtend rondgedwaald tussen hot pools, bubbelende modder, gifgroene wateren en lekker veel zwavel lucht. Hieronder een sfeerimpressie.

This slideshow requires JavaScript.

De volgende dag ging ik dan toch eindelijk zorben, een activiteit waar je vrijwillig in een grote plastic bubbel springt en ze je vervolgens in die bubbel van een berg af rollen. De ervaring is het best te beschrijven als het gevoel dat je in een wasmachine zit. Hilarisch en erg verwarrend. Dat ga ik zeker nog wel weer een keertje doen!

Vrijdag heb ik de hele dag in mijn hostel rondgehangen alvorens ‘s avonds richting Mount Maunganui af te reizen (Een voorstad van Tauranga). Ik had mazzel (of zo dacht ik) en werd in een tweepersoonskamer ingedeeld. Mijn Britse kamergenote Karen was ook die avond aangekomen en zodoende had ik gelijk aanspraak. Best fijn want de populatie bestond uit ongeveer 80% man in het hostel en dat is toch best intimiderend als je daar in je eentje (als vrouw) binnenkomt. Als nog natuurlijk nieuwe vrienden gemaakt en heel gezellig een tijd buiten gezeten. Toen om 22.30 de binnenplaats dicht ging, vertrokken de meesten richting de bar aan de overkant van de straat. Ik ging richting bed maar had beter op stap kunnen gaan. Het gefeest was namelijk goed te merken in het kleine twee persoonskamertje naast de voordeur en de straat. De eerste nacht niet heel veel geslapen dus.

De tafel van het hostel verfraaid met een tekening.

Gelukkig had ik een leuke dag de volgende dag. Eindelijk Karin (oud-huisgenote) langer dan 15 minuten kunnen zien en spreken. Samen met Lisa en Emma hebben we de dag doorgebracht. Samen lunchen, strand wandeling, chillen bij het water. Veel beter wordt het niet!

De volgende dagen was het strand mijn meest bezochte plek van toevlucht. Heerlijk om op 5 minuten lopen een wereld van rust tot de beschikking te hebben. Ik heb zelfs een korte yoga-sessie gedaan. Het weer was nogal afwisselend met regen en zon maar ik ben bijna elke dag wel naar het strand geweest.

Op woensdag met Emma en Lisa af gesproken om naar de Kaiate falls te gaan. Hun stationwagen heeft genoeg ruimte voor extra passagiers dus konden we mooi met de auto. Oorspronkelijk was het plan er om bij de watervallen te zwemmen maar daar was het toch iets te koud voor en er werd gewaarschuwd voor gevaarlijke organismes in het water. Dat weerhield Lisa en mij er niet van om minstens even naar de overkant te waden. Gewoon omdat het kon. Na het bezoeken van de watervallen terug richting Mount Maunganui en daar op het strand rondgehangen. Een drankje op een terras en later op de avond pizza bij de Pizza Library. Dat laatste was een goede tent! Pizza met namen van boeken. Super grappig was ook dat na het bestellen van de pizza, toen ik mijn naam zei, ik er achter kwam dat de serveerster Nederlandse was. Dat hadden we beiden niet aan elkaars accent gehoord. Ik kan hier undercover 😉

IMG-20170330-WA0005[1]
Kaiate Falls
De volgende dag uitgecheckt bij het hostel. Het was echter veel te mooi weer om Mount Maunganui al te verlaten en zodoende wederom het strand een bezoek verleend. Samen met Karen, Emma (Zweedse) en Twan (Nederlander) plus wat extra mensen van het hostel die uiteindelijk ook aansloten. Rond een uur of 5 had ik de mazzel dat mijn Karen mij wel een lift wilde geven naar Tauranga. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen.

De reden dat ik van hostel veranderde was dat ik voor vrijdag en zaterdag activiteiten had geboekt die meer bij Tauranga in de buurt waren. De eerste activiteit; zwemmen met dolfijnen! Iets wat ik echt al tijden lang op de bucket-list had staan. Iedereen die mij de dagen hiervoor sprak die kreeg dan ook een lading enthousiasme en hyperheid over zich heen.

Op vrijdag, moest ik al vroeg aan de wandel aangezien er geen openbaar vervoer heen ging maar gelukkig wist ik de weg. Om 7.30 vertrok de boot en twee uurtjes later lag ik al in het water. De boot had een soort rek achter en naast zich waaraan mensen als superman (lees uitgestrekte armen) aan hingen in het water zodat de boot kon blijven varen. Met snorkel en wetsuit uitgerust stond ons niets in de weg om de dolfijnen onder en om ons heen te zien zwemmen. Echt zo gaaf! Na het zwemmen gingen we nog verder richting een eiland om daar te snorkelen en lunchen en vervolgens weer terug. Uiteindelijk de hele dag op het water geweest en nog vele keren dolfijnen gezien. De beste activiteit die ik hier in Nieuw Zeeland heb gedaan!

This slideshow requires JavaScript.

De volgende dag samen met Lisa en Emma wezen kayakken. We hadden een avond kayak tour geboekt waarbij we glowworms konden zien. Aangezien we een ongelijk aantal waren kreeg ik de eer om bij de instructeur in de kayak te stappen. Nou ja eer, het betekende vooral meer peddelen. Op een gegeven moment was de rivier namelijk zo smal dat de drie gidsen de rest in groepjes er doorheen sleepte. Dat was dus even wat meer peddelen dan verwacht.

Eenmaal in het smalste gedeelte was het inmiddels al vrij donker en de glowworms waren dan ook al zichtbaar. Een van de gidsen vertelde een verhaal over de life-cycle van de glowworms. Wat voor mij iets te veel informatie was, het zijn namelijk gewoon gloeiende maden die harder gloeien als ze honger hebben. De magie van de lichtjes om ons heen werd door die info wel iets gedimd maar niet helemaal. Het is natuurlijk alsnog super mooi. Helaas niet te fotograferen dus jullie moeten het doen met de foto’s van voordat het donker werd.

Zondag was oorspronkelijk gepland als zijnde rustdag maar dat veranderde al snel. Er is een street-art-festival; Paradox in Tauranga en Karen had gevraagd of dat ik mee ging naar de kunstgalerie. Daar werden verschillende werken tentoongesteld van straatartiesten zoals bijvoorbeeld Banksy. Mijn favoriet waren de werken van Rone, die te zien waren door middel van Virtual Reality. Met bril en koptelefoon op, leek het net alsof je je in de ruimte van een vervallen gebouw bevond waar een grote schildering van een vrouw op een muur toevoegde aan de vergaande schoonheid van de plek. Super surreëel en tegelijkertijd net echt.

Tauranga Art Gallery – Paradox

Zondag avond wist ik nog steeds niet wat ik de volgende dag ging doen. Ik wist dat ik sowieso niet wilden blijven in dit hostel, de sfeer was minimaal, en een snurkende kamergenoot had mij al behoorlijk wat slaap gekost. Uiteindelijk maar besloten terug te gaan naar het strand; Mount Maunganui.

Verkouden en met slaaptekort daar ingecheckt en zoveel mogelijk niets gedaan (naar het strand gaan telt niet). In de avond bedacht ik mij dat ik best nog wel een nachtje wilde blijven maar toen ik bij wilde boeken bleek er alleen een bed in de 16-bed-dorm beschikbaar te zijn. Dat ging hem niet worden, mijn limiet is 8-bed. Met Google als beste vriend uiteindelijk bij Paihia terechtgekomen en daar zit ik dus nu. Mogelijk ga ik voor mijn verjaardag wel weer terug naar Mount Maunganui aangezien ik daar een hoop leuke mensen heb achtergelaten, maar helemaal zeker is dat niet.

De eerste nacht hier in Paihia was verassend goed. Ik had de ongelofelijke mazzel dat de kamer waarin ik zou slapen als helemaal vol was. Die fout zorgde ervoor dat ik voor de eerste nacht een privé kamer kreeg. O de luxe, om emotioneel van te worden. Normaal kost deze kamer 110 dollar per nacht en ik kreeg gewoon (gratis) een upgrade. Happy-dance plus neervallen op het tweepersoonsbed van geluk.

Ik moet misschien maar een fonds oprichten zodat ik deze luxe vaker kan ervaren. Zelf ben ik toch iets te zuinig om zoveel geld uit te geven voor een nacht, maar als jullie lezers willen doneren…