Reflecties en Helikopter avonturen

Hoi Allemaal,

Na de laatste update heb ik nog twee daagjes in Motueka genoten van de zon en het feit dat Abel Tasman om de hoek was. Met Sam op woensdag nog eens naar Abel Tasman gegaan om nog meer te verkennen. Het was net zo prachtig als de keer daarvoor.

Op donderdag ben ik weer richting Nelson gegaan met de gedachte dat ik daar mogelijk werk ging vinden. Na drie dagen was dat idee al weer oud en was ik op weg naar Franz Josef om eerst toch nog wat meer te zien van het Zuider-eiland.

Na vele kilometers en uren in de bus ben ik vandaag in Wanaka aangekomen vanuit Fox Glacier. De buschauffeur besloot vanochtend om ook nog even een stop te maken bij de gletsjer van Fox Glacier. Was ik blij mee aangezien ik die nog niet had gezien. Deze stond niet op mijn lijstje om te zien omdat ik de dagen daarvoor in Franz Josef de gletsjer al had bewonderd en beklommen.

Dat lees je goed ik heb op de gletsjer gestaan, en dat niet alleen ik ben ook nog eens per helikopter ernaar toe gevlogen. De eerste dag in Franz Josef had ik mij ‘ s ochtends bij een groepje jongens (Sen, Ben en Tom) aangesloten om de gletsjer van dichterbij de gaan bewonderen. Een van hen had een auto en zodoende hadden we mooi een lift. De wandeling naar de gletsjer was maar ongeveer 40 minuten en toen ik eenmaal de gletsjer in het oog kreeg was ik daar toch ook wel even van onder de indruk.

Het is gewoon zo gek om te bedenken dat ik enkele maanden terug tot mijn enkels in het zand stond met niets dan zandduinen om mij heen (Te Paki Zand Duinen) en nu een echte gletsjer aan het aanschouwen was. En dat in hetzelfde land (alleen een ander eiland). We konden niet direct tot de gletsjer lopen omdat dat gebied is afgesloten maar alsnog was het uitzicht erop heel goed.

De volgende dag werd het nog beter, ik had voor mijzelf een helihike geboekt. Best een dure activiteit maar ach je hebt het geld om het uit te geven. Waaraan beter dan een helikopter vlucht een gletsjer op en vervolgens een twee uur durende hike op het ijs.

De hike op het ijs was ook super cool (in beide definities van het woord). Met klimijzers (crampons) onder de sneeuwboots en een skistok was ik wel enigszins stabiel maar alsnog was het best een uitdaging om te komen waar je heen wilde. Gelukkig hadden we twee gidsen die waar nodig een traptrede uithakte en helpende hand boden. Zie de foto’s voor een beeld van de omgeving en ervaring.

This slideshow requires JavaScript.

Na een gletsjer beklimming verwacht je dat het uitzicht niet veel beter kan worden maar gisteren heb ik ook heel wat mooie plaatjes kunnen schieten in Fox Glacier. Ik had expres een nacht in Fox Glacier geboekt om het reflectie-meer een bezoek te kunnen brengen. Hoewel het best een flinke wandeling was (6km heen en 6km terug… Plus 4 kilometer het meer rond was het de wandeling zeker waard. Prachtig uitzicht en een hoop reflectie;)

De aankomende dagen ga ik Wanaka verkennen, ben benieuwd of dat ik de prachtige uitzichten kan evenaren. We gaan het zien. 😉