Beter Laat dan Nooit – Australië editie: Sydney

Hoi Allemaal,

Vanuit Melbourne gaan we verder met de ‘Catch-up’ edities. Dit keer Sydney (en omstreken). Vanaf het paradijselijke Fiji kwam ik op 21 december om 9 uur ’s ochtends aan in het wereldse Sydney. Vanaf de eerste stap op de bodem, had ik een goed gevoel over deze stad. Inmiddels zijn we ruim vier weken verder en kan ik terugkijken met niets dan goede herinneringen.

Ik had een hostel geboekt in de Rocks, een buurt in Sydney waar je naast de haven zit met als hoogtepunten het Opera house en de Harbour bridge. Ondanks mijn voornemen om budget Australië te gaan reizen, had ik voor een hostel gekozen met een geweldig dakterras dat iets duurder was dan ik had gehoopt. Dat was het meer dan waard hoor, de YHA Rocks heeft een geweldige locatie, goede bedden, geweldig dakterras en goed georganiseerde keuken. Heel veel meer kun je niet wensen van een hostel.

De eerste twee nachten had ik twee leuke Franse kamergenoten waar ik ’s avonds leuk mee kon kletsen en eten. De eerste dagen was ik lekker alleen op pad. De eerste dag begon ik met een wandeling door de stad en het halen van boodschappen. ‘s Avonds was het een kwestie van aanschuiven bij het ‘Cheese and Wine’ evenement op het dakterras van het hostel. Samen met mijn huisgenoten en wat nieuwe gemaakte vrienden was dat best te doen. Ik drink geen wijn maar gratis kaas is ook een traktatie!

De volgende dag ging ik al wandelend de Harbour bridge over en al dwalend uiteindelijk in Kirribilli uitgekomen en vanuit daar de Ferry naar de haven terug genomen. Ideaal die Ferries! Vanaf de haven ben ik naar het Opera House gewandeld en daar ben ik gestopt voor lunch in het park.

This slideshow requires JavaScript.

De middag was het tijd om even wat plannen te maken voor de volgende dagen, met in het achterhoofd dat kerst en nieuwjaar best drukke tijden zijn in Sydney wilde ik deze in ieder geval geboekt en gepland hebben. Ik kwam erachter dat ik nieuwjaar in het hostel op het dakterras kon vieren als onderdeel van een nieuwsjaar pakket met 7 nachten overnachting en toegang tot het feest op het dakterras. Het was even investeren maar het uitzicht op het dakterras was goede motivatie. Mijn budget heb ik maar enigszins uitgestrekt en de boeking was gemaakt.

Om toch enigszins kosten te drukken en om nog wat anders te zien van de omgeving besloot ik om de volgende dag naar de Blue Mountains te gaan. Voor slechts 6 dollar heb je een treintripje van 2 uur om daar te komen. Daar kan de NS nog wat van leren!

Katoomba is trouwens ook wel echt het bezoeken waard, het is een super leuk stadje. Natuurlijk kon ik het niet laten om even door het centrum te lopen en de winkeltjes waren absoluut leuk. Een mix van unieke artikelen en vintage aanbod. Toch jammer dat zowel mijn koffer als budget niet toelieten om iets te kopen puur voor de leuk.

Ik had het weerbericht nageslagen om verdere plannen te bepalen en het was vrij makkelijk om te beslissen wat ik zou doen de volgende dagen. De eerste dag ging ik al vroeg op pad om de befaamde Three sisters te zien. Dit bleek niet echt de wandeling te zijn wat ik mij had voorgesteld, het uitzichtpunt is namelijk toeristen hotspot nummer 1 en de toerbussen en tientallen toeristen zwermde daar dan ook rond.

Ik besloot maar wat af te dwalen via de klifwandeling richting Scenic World te lopen om te kijken of dat de kabeltram een optie was. Het bleek iets te prijzig te zijn om heen en terug te gaan dus besloot ik de Furber Steps te nemen de vallei in om vervolgens met de Skyway weer omhoog te gaan. De Furber Steps is een steile trap die zelfs voor afdalers niet makkelijk is en na zo’n 40 minuten was ik blij dat ik blij dat ik eindelijk beneden was. Gelukkig was een enkeltje met de skyway omhoog wel te doen qua budget en kon ik mijzelf de marteling van het weer omhoog klimmen besparen.

This slideshow requires JavaScript.

De kerstdagen waren pure lui-lekker-dagen. Het was super mistig en regenachtig en meer reden had ik niet nodig om heel hard niets te doen in het hostel. Een serie op Netflix en in de avond een spelletje kaarten met mede-reizigers meer heb je niet nodig om een relaxte kerst te hebben. De tweede kerstdag werd het nog beter en heb ik zelfs Rummikub gespeeld.

Opweg terug naar Sydney kwam ik erachter dat mede Nederlander, Laura, ook nieuwjaar zou vieren op het YHA dakterras. Dat was een goed begin van Sydney deel 2. In mijn kamer had ik ook gelijk aanspraak met Sophie (Britse) en met haar ging ik de stad in om te winkelen, voornamelijk window-shoppen maar toch ook een leuk jurkje in de uitverkoop gescoord voor nieuwjaar voor slechts 10 dollar. Dat kon er nog wel af.

De volgende dag met Laura afgesproken om naar de markt te gaan, normaal gezien is er op zaterdag en zondag altijd markt in The Rocks; de buurt in Sydney waar ik verbleef. Vanwege nieuwjaar was deze er niet. Gelukkig is Sydney groot en konden we wel naar de Glebe-market. Ietsje verder weg maar prima te doen met de bus. In een superleuk café, verscholen achter een boekenwinkel kwamen we bij van de tocht en hitte en ontmoette we een vriendin van Laura, Ramona (Zwitserse).

Met zijn drieën hebben we over de markt gezworven en heerlijk geluncht op een grasveldje, met eten van de kraampjes en live muziek op de achtergrond. Het was zo’n 38 graden dus lekker warm maar alsnog een prima dag. Met een pitstop in een winkelcentrum voor wat verkoeling en boodschappen zijn we weer richting hostel afgereisd en daar kwam de volgende activiteit al weer op mijn pad. Trivia night, helaas bleek die er toch niet te zijn vanwege nieuwjaar en uiteindelijk was het gewoon een grote groep mensen op het dakterras die aan het kletsen was. Ook prima!

This slideshow requires JavaScript.

Nieuwjaarsdag was heel relaxed, beetje rondhangen (letterlijk) op het dakterras in een hangmat en rustig aangedaan. Ik moest wel weer van kamer veranderen maar dat was een kleine moeite, daar ben ik een pro in tegenwoordig. Hard een poging gedaan nog een blog af te maken en te posten in het oude jaar maar dat kwam er niet van.

Uiteindelijk moest er natuurlijk getut worden om onszelf klaar te maken voor het feest op het dakterras. Laura’s kamergenoten waren allemaal op pad dus ik was hiervoor mooi naar haar kamer gegaan. Beetje make-uppen en voila daar was opeens een heel andere Manon. Make-up en Swarovski plakkertjes doen wonderen voor een feestoutfit.

Het feest was al in volle gang toen we aankwamen en dit is de hele avond zo doorgegaan. Beetje kletsen, beetje dansen, drankje doen, foto’s maken en genieten van het vuurwerk en uitzicht. Dat is een feestje waar ik er wel meer van zou willen. Met gezelschap van Laura, Sophie, Vanessa (Duitse), Sara (Fins), Daniel (Australisch), Paul (Brit), Adriano (Braziliaan), Franco (Argentijn) en velen anderen heb ik de switch tussen de jaren goed gevierd.

De volgende dag was het rustig aan doen in de ochtend maar de middag gingen we op pad richting Bondi beach voor een nieuwjaarsduik. Georganiseerd door Nederlanders in Australië was er een groep van ongeveer 500 man die met Unox-muts en al te water zou gaan. Ik had niet veel behoefte aan de Unox-muts maar de nieuwjaarsduik met 20+ graden daar kon ik geen nee tegen zeggen. Sophie en Paolo (Filipijns) waren ook van de partij en vergezelde mij en Laura naar het drukke strand. Daar was het heel duidelijk wie de Nederlanders waren, een zee van oranje sierde het strand. De strandwachten zorgde dat de weg naar het water vrij was en toen het signaal klonk, rende een massa oranje mutsjes richting het water.

Uiteindelijk heb ik nog twee nachten bijgeboekt in het hostel omdat ik nog steeds geen genoeg had van Sydney. Als je langer in een hostel verblijft, ken je natuurlijk ook meer mensen dus ik had eigenlijk elke dag wel aanspraak of wat te doen; van picknicks in de regen, rondhangen in een hangmat, film-avond op het dakterras, tot trivia-avond dat werd omgetoverd tot kaart avond aangezien het wederom niet door ging.

This slideshow requires JavaScript.

Samen met nieuwe kamergenote Kamille (Luxemburgse) en oud-kamergenote Vanessa (ik ben vier keer verhuist van kamer tijdens mijn tijd in Sydney) ben ik nog eens naar Bondi geweest om vanaf daar richting Coogee te wandelen. Deze kustwandeling was echt prachtig, al was ik wel blij dat het bewolkt was toen we vertrokken.

Uiteindelijk toch een plan gemaakt om Sydney te verlaten, het moest er toch eens van komen. Voordat ik naar mijn volgende stop ging heb ik echter nog even van hostel geswitcht. Ik wilde nog twee nachtjes in Sydney blijven maar het hostel zat vol, dus besloot ik naar een andere YHA te verhuizen, in Glebe. Dat was best prima, even een lagere prijs per nacht betalen en een andere omgeving.

Mijn laatste weekend in de Rocks wilde ik toch de markt nog wel zien, op vrijdag een eerste poging gedaan met Sara en Kamille maar helaas was het heel klein dus we zijn nog even de stad door gewandeld om naar Paddy’s Haymarket te gaan. Dat ook niet zo’n succes, veel te toeristisch maar de Chinese wijk ernaast was wel leuk. Met lekker eten en uiteindelijk ook een straat met kraampjes.

Op de ochtend van vertrek, ben ik uiteindelijk wel met Kamille en haar nieuwe kamergenoten naar de uitgebreide markt in de Rocks geweest. Die was echt super leuk met veel originele handgemaakte producten en leuke souvenirs. Na het kijken-kijken-niet kopen, heb ik de bus gepakt naar Glebe

De volgende dag was het niet normaal heet, mijn weer app liet ‘slechts’ 42 graden zien maar blijkbaar was het kwik gestegen tot 48 graden die dag. Ik had afgesproken met Kamille en Karin (Zweedse) om naar de vismarkt te gaan in de middag dus tot die tijd heb ik mijzelf heel rustig en koel in mijn kamer gehouden.

Het was gelukkig afgekoeld naar 38 graden toen ik mijn hostel verliet dus ik ben niet gesmolten! De vismarkt sloot een uur later dus vervolgens maar richting Circular Quay gegaan met Kamille om daar de ferry te pakken naar Manly. De overtocht is prachtig en een wandeling over het strand is altijd goed. Het was al laat dus erg lang zijn we niet gebleven, rond 7e hadden we de ferry weer terug naar de stad en daar zijn we uit eten gegaan met Karin. Een perfecte laatste avond in Sydney!

Inmiddels ben ik in Melbourne, de volgende keer een update over mijn belevingen hier.