Thailand Avonturen

Hoi Allemaal,

Vanuit Bangkok nog even een update voordat ik weer naar Europese gronden kom. Ik vlieg vanavond naar Kuala Lumpur om na een overstap van 12 uur door te vliegen naar Londen. Het grote avontuur aan de andere kant van de wereld is dan voor nu even klaar. Het reizen zeker niet. Eerst nog een weekje Londen voor ik weer voet zet op Nederlandse bodem en de rest van het jaar is nog een vrij om waar dan ook heen te gaan.

Afgelopen twee weken heb ik samen met Emma en Lisa in Thailand rondgereisd. Ik begon in Phuket, waar ik de eerste dag nog alleen heb rondgelopen. Dat was best een cultuurshock, met niet echt voetgangers paden, scooters die van alle kanten lijken te komen en een vochtige hitte die mij flashbacks van Fiji gaf.

In de avond kwamen Emma en Lisa ook aan in Phuket en was het feest compleet. Heel veel kwam er niet van feesten hoor want ze hadden net 9 uur in een vliegtuig gezeten. De volgende dag hebben we gezamenlijk de stad door gewandeld en hebben we de eerste shop-pogingen gedaan. Dat afdingen was nog even aankijken dus echt shoppen was het niet aangezien we niets gekocht hebben. ‘S avonds hebben we nog een poging gedaan op de nachtmarkt, maar uiteindelijk was het eten daar een grotere prioriteit.

This slideshow requires JavaScript.

De maandag moesten we al vroeg op om de reis naar Koh Samui te beginnen. De eerst vorm van transport was een minibusje naar het busstation, daar zijn we overgestapt op een grote bus die ons ergens dropte waar we weer over gingen op een andere bus. Eenmaal bij de ferry naar Koh Samui gingen we lopend de ferry op om aan de andere kant weer over te stappen op een ander minibusje. Reizen in Thailand is een hoop overstappen, wachten en jezelf afvragen wat er allemaal gebeurd en waar of wanneer je een keer gaat aankomen.

Vanuit Koh Samui zijn we op boottocht geweest naar omringende eilandjes, hebben we gesnorkeld en hard gewerkt aan onze ‘tan’.

Ook ben ik met Lisa naar Koh Phangan geweest voor de befaamde Full Moon Party. (Helaas was Emma ziek geworden na onze boottrip en kon ze niet mee.) De Full Moon Party was een hele ervaring, we werden opgepikt van het hostel met een bus en gingen met een speedboot richting Koh Phangan, wederom een hoop wachten maar het was het waard. De gekte waar je in terechtkomt, is iets wat ik nog niet eerder had meegemaakt en absoluut leuk om mee te maken. Met glow-in-the-dark-body-paint en ‘buckets’ als glazen was het niet moeilijk om in feeststemming te komen. Dansen op het strand onder de volle maan met duizenden anderen, wat een feest.

This slideshow requires JavaScript.

Vanuit Koh Samui zijn we naar Krabi gegaan, wederom een reis met meer vervoersmiddelen dan je zou verwachten en een hoop wachten. De 5 uur durende busrit op het einde was voornamelijk geduld beproevend. Ons hostel in Krabi had een drie persoon’s kamer waar 1 van de bedden een opklapbed was dus de drie nachten die we hebben doorgebracht daar hebben we een beddendans gedaan. Ik klaag niet hoor want het is al heerlijk om niet de kamer te hoeven delen met vreemden die andere roosters of gewoontes aanhouden.

De eerste dag in Krabi zijn we richting het strand gegaan, een ritje met de taxi van half uur, voor een dagje zon, zee, strand en shoppen.

De volgende dag hebben we in de ochtend een tempel bezocht in Krabi en smiddags hebben we een boottrip gedaan langs 7 verschillende eilanden. oorspronkelijk hadden we gepland een long-tail-boat te huren om zelf te bepalen waar en wanneer we heen gingen maar er werd ons verteld dat er te veel wind hiervoor stond. Of dat waar was? De tour die we pakte, maakte ook deels gebruik van een long-tail-boat…

This slideshow requires JavaScript.

Hoogtepunt van de tour voor mij was het snorkelen met de luminiserende algen. Absoluut een magische ervaring waar je niets anders ziet dan kleine lichtjes die van je lichaam af lijken te vonken, alsof je licht geeft.

De laatste dag in Krabi stond ‘s avonds een vlucht naar Chiang Mai op de planning, dus gedurende de dag was onze grootste bezigheid het krijgen van een manicure / pedicure.

Lisa’s manicure en mijn pedicure, Krabi

Chiang Mai was mijn favoriete stop, veel relaxter dan het zuiden van Thailand. Geen Tuktuks die je ongeveer achtervolgen om een rit aan te bieden, stuk minder vochtige lucht en een geweldige weekendmarkt.

This slideshow requires JavaScript.

We hebben hier het meeste sight see-en gedaan met een tour naar de White Temple, Black House Museum, Golden Triangle, Karen-Long-Neck-Village en boottocht naar Laos.

De volgende dag hebben we een dag lang met Olifanten rondgehangen. Lisa wilde heel graag een bezoek doen aan een verantwoord project met Olifanten. Vanuit het Elephant Nature Park vonden wij er eentje waar we ze gingen verzorgen; voeren, wandelen, modderbad en waterbad. Het was absoluut tof om mee te maken maar ik was best huiverig. ze zijn namelijk best wel heel groot!

De laatste dag in Chiang Mai heb ik voornamelijk in het hostel gechilled. Even een dagje rust! Lisa en Emma gingen voor een Thaise Massage en kwamen niet zo relaxed terug als ze hadden gedacht. Blijkbaar was het iets pijnlijker en gymnastischer dan verwacht.

In de namiddag zijn we naar de weekendmarkt gelopen en kwamen we erachter dat die echt super leuk was. Beetje jammer dat we om 18.30 al een taxi hadden geboekt naar het busstation. Grappig genoeg kwam ik ook nog een bekende tegen op de markt, Joanna die ik in Fiji had ontmoet, liep er ook met haar vriend. Helaas hadden we niet echt tijd om bij te kletsen aangezien we net op onze weg terug naar het hostel waren, maar alsnog leuk om even hoi te zeggen.

Vanuit Chiang Mai hadden we een nachtbus naar Bangkok en dat was een van de meest luxueuze bus-ervaringen die ik ooit heb gehad. Stoelen met meer dan genoeg beenruimte die vrij ver kunnen worden omgeklapt, een stewardess die ons van snacks en water voorzag, een stop waar we zowaar een gratis maaltijd konden halen en zelfs een dekentje om de airco te overleven. Super!

Het enige minpunt was dat we 2 uur eerder aankwamen in Bangkok dan was gepland, als je om half 6 op een busstation staat dan vraag je je toch wel even af, wat nu? Een taxi naar het hotel die gelukkig 24-uur recceptie had en daar afgewacht tot het eerste cafe open was voor ontbijt.

Aangezien we pas om 2 uur konden inchecken zijn we maar op stap gegaan met een bezoek aan de Chatuchak market. Dat was echt een van de naarste markten die we hebben bezocht. Op een of andere manier waren we precies begonnen in het gedeelte met de verkoop van dieren, van vissen tot eekhoorntjes. Zo naar! Veel te veel dieren in kleine kooitjes, of aan riempjes, vissen in plastic zak op de stoep met 30 graden? Brrr als ik eraan terug denk krijg ik weer de rillingen, het hielp ook niet mee dat we allen nogal slaaptekort had. Dan ben je nog gevoeliger voor dit soort dingen.

De volgende dag deden we een tweede poging om te shoppen en gingen we naar een mega groot winkelcentrum in Bangkok. Het Palladium winkelcentrum, heeft 5 verdiepingen en zoveel kleine winkeltjes dat we ze niets eens allemaal hebben gezien. Op een gegeven moment hebben we opgegeven. Toen hadden we ook wel genoeg gekocht hoor, het geld houdt toch een keer op.

Al met al was Thailand een hele leuke vakantie, ik weet niet of dat ik hier nog eens zou willen rondreizen, maar ik zou nog wel terug willen komen om op Koh Samui / Koh Tao te gaan duiken. Helaas liet mijn budget het toch niet toe om te duiken tijdens deze trip dus dat staat nog op de verlanglijst.

Ik ga de warmte en zon zeker missen nu ik terugkeer naar het winterse Europa maar gelukkig heb ik nog een leuk tripje op de planning staan. Aankomende week ga ik een paar dagen met Simone in Londen rondhuppelen.

XManon

Ps: voor de oplettende; ik ben inmiddels al in Londen. De Wifi was iets te karig om te posten vanaf het vliegveld helaas.