Cruise-leven – Deel 2

Hallo Allemaal,

Hier is deel 2 van het cruise-leven. Ik ben inmiddels al weer bijna een maand geleden afgestapt en ik was jullie nog een update verschuldigd.

Uiteindelijk heb ik maar twee maanden aan boord gewerkt, het was al vrij snel duidelijk dat de functie gewoon niet aan mij besteed was en ik de nadelen van het werk, de voordelen gewoon niet waard vond.

In mijn voorgaande update heb ik kunnen laten zien hoe prachtig Noorwegen was, echter waren er nog meer landen die ik ook heb bezocht tijdens mijn twee maanden aanbood. Hieronder een overzicht per land.

Kopenhagen vanaf het schip, Denemarken

Rusland

De eerste keer dat ik in St. Petersburg aankwam, was in mei. Ik had de ochtend enkele uren vrij en kon op pad met enkele collega’s (Rosalie, Ivy, Vendy en Arvee). Na eerst meer dan half uur in de rij te hebben gestaan voor de immigratie konden we eindelijk op pad. Helaas was de cruise terminal erg ver van het centrum, met hulp wisten we uiteindelijk een bus en metro te pakken om het centrum te kunnen ontdekken. De ‘Church of the Spilled Blood’ stond als voornaamste attractie op ons lijstje. Na meerdere foto sessies zijn we verder afgedwaald, al hielden we de Nevsky Avenue steeds in de gaten om niet te verdwalen. Het volgende doel? …

McDonald’s.

Blijkbaar is junkfood een must-do/eat voor cruise schip medewerkers. Ze hadden er wifi dus ik vond het niet heel erg. Ik had op de weg ernaar toe al bij een bakkerij twee dingen uitgekozen, iets van kersentaart en een soort puddingbroodje en was dus al voorzien. We zijn nog afgedwaald richting Palace Square, waar we dus zonder dat we het wisten ook het Hermitage te zien kregen. Maar gingen al snel weer terug naar de metro halte; de terugreis en immigratie zou bijna een uur kosten dus we moeten wel ruim op tijd terug. Best jammer want we hadden nog amper wat gezien. Het was gezellig om met collega’s op stap te gaan, maar ik merkte wel dat ik het onafhankelijke miste van het soloreizen. Dat, en het onbeperkt de tijd hebben!

This slideshow requires JavaScript.

Gelukkig had ik nog eens de kans om St. Petersburg te bezoeken. Een maand later waren we er namelijk weer en hadden we de mazzel dat iedereen van het team die reis een hele dag vrij kreeg. We hadden lootjes getrokken om te beslissen wie welke haven kreeg en gelukkig kon ik ruilen om St. Petersburg te bemachtigen.

We hadden een overnachting met het schip in St. Petersburg en ik had de mazzel om ook de avond vrij te zijn. Met een beetje geluk en hulp van Patrizia en Kimberley kon vergezellen als tour-assistentie tijdens het bezoek aan het Marinsky theater. (Tour-assistentie hield trouwens enkel in dat ik aanwezig was, verder niets.)

Ik zou naar het Hermitage gaan, maar toen we aan het wachten waren, bleek er een gast niet meer mee te gaan naar het ballet en zodoende kon ik daar toch mee naartoe. Heel leuk want het was Kimberley’s verjaardag en ik wilde heel graag mee naar het ballet. Het Hermitage daar ga je toch niet in 3 uur doorheen, dus die had ik sowieso al op de wishlist gezet voor mijn volgende bezoek naar Rusland.

Het ballet was echt super mooi en ook een hele nieuwe ervaring. Het jammere was dat ik zo moe was dat het tweede deel van het ballet bijna niet te volgen was. Iets met een donkere zaal en veel beweging, zorgde ervoor dat mijn ogen moeite hadden met openblijven. Dit maakte de ervaring wel tot een goed voorbeeld van de voor- en nadelen van het werken op cruise schip. (Voor: Gratis naar het ballet in een beroemd theater in St.Petersburg, Rusland. Na: moe van het werk, dus minder aandacht erbij.)

De volgende dag ging ik op tijd op pad, dit keer in mijn eentje had ik alle vrijheid om te staan en gaan waar ik wilde. Ik moest alleen op tijd terug zijn aangezien het schip om zes uur weg zou gaan. Ik had van te voren al een kaartje gekocht voor het Fabergé museum en had verder vooral het plan om rond te zwerven. Dat is namelijk de beste manier om een stad te ontdekken.

Het Fabergé museum was een stuk kleiner dan verwacht maar alsnog een leuke stop. Het vakmanschap en creativiteit van de Fabergé eieren en andere stukken was het bekijken absoluut waard. Het enige jammere was het aanbod van schilderijen, de website beloofde werken van verschillende meesters van het Impressionisme maar de twee kamers met schilderen boden maar weinig meesterwerken. Beetje jammer want dat was een van de hoofdredenen om naar dit museum te gaan.

Na het museum ben ik nog verder gezworven door de stad, super leuk maar ook overweldigend. Het was een stuk drukker dan de vorige maand vanwege het WK en ik was blij dat ik niet nog meer toeristische hoogtepunten had gepland. Nu kon ik tenminste enigzins wegblijven van de massa’s. Het enige doel wat ik nog wel had was om een Russische aanrader te proeven; blini’s met gecondenseerde melk. Dank aan Anna voor de tip, ze waren heerlijk.

This slideshow requires JavaScript.

Denemarken

In Denemarken ben ik uiteindelijk twee keer echt aan land geweest. Ik had een ochtend vrij in Kopenhagen en ging ook hier alleen op stap. Ik had de wandeling naar het centrum iets onderschat. Dat bleek namelijk ruim een half uur te zijn, in plaats van 15 minuten. Gelukkig had ik onderweg gezelschap van Simone, die ik aan de telefoon had.

De stad zelf was heel mooi, had helaas niet genoeg tijd om echt rond te kijken maar dat betekend gewoon dat we er nog eens terug gaan komen. Uiteindelijk was het teruggaan naar het schip hier nog het meeste kantje boord. Had enigszins onderschat hoever ik was afgedwaald en met ‘All-aboard’ om 17.30 werd ik om 16.45 toch wel een beetje zenuwachtig toen Google Maps mij vertelde dat het lopend zo’n 45 minuten was. Gelukkig kon ik voor een gedeelte uiteindelijk een metro pakken en was ik met 8 minuten over, nog op tijd.

De laatste stop van mijn laatste reis met het schip was Århus. Samen met Jodamay heb ik van de zon genoten en even gewinkeld. Het was maar goed dat het in de uitverkoop was, want betalen in Deense kronen is niet bepaald goedkoop.

Zweden

Stockholm, o Stockholm. Eigenlijk heb ik het niet echt gezien. Ik had slechts tijd voor een Hop-on-hop-off-bus aangezien dat de goedkoopste manier was om richting centrum te gaan en had maar 2 uur dus ja, kon de bus niet uit. Voeg daar zonneschijn en moeheid aan toe en dan mis je de helft van de route. Gelukkig was Stockholm niet helemaal een gemiste kans, het was namelijk wederom een plek waar we bleven liggen voor een nacht en de avond ervoor was ik met een hoop collega’s van het schip, naar het concert van Beyonce en Jay Z geweest.

Duitsland

Warnemünde stond niet heel hoog op de prioriteiten lijst toen ik het vaarschema zag maar desondanks heb ik hier twee keer een ochtend rondgelopen. De eerste keer in mijn eentje en de tweede keer met Kimberley. Het is een vrij klein kust plaatsje, super schattig al wel wat toeristisch. De meeste mensen pakte de trein naar Rostock om uitgebreid te gaan winkelen, maar heb ik niet gedaan. Beetje rondlopen, boodschappen doen en picknicken was ook prima.

Estland

Tallinn stond wel hoog op mijn lijstje van steden om te bezoeken, voornamelijk om het oude centrum. Het weer zat echter niet echt mee, regen en wolken doet niet heel veel voor de charme van een stad.

Ook hier moet ik nog eens terugkomen om meer te kunnen zien maar ik klaag niet hoor want ik heb hier namelijk de meest perfecte nieuwe schoenen gekocht, met aardbeien erop. Veel beter kan het niet.

Aardbeien-schoenen

Tot zover de cruise updates. Momenteel zit ik even in eigen land dus het zal weer even stil zijn. Echter, wel al weer ontwikkelingen op het baan-front. Ik ga namelijk eind Augustus naar Portugal verhuizen voor een nieuwe baan in Lissabon. Dus heel lang zal het niet stil blijven op dit blog.