Lissabon (& Monte Gordo) – Bezoek

Hoi Allemaal,

Het is april en het weer hier in Lissabon doet denken aan Nederland; niet al te best, maar met vlagen van zon. Op zich geeft dat ook wel een soort vaag gevoel van thuis, dus we beschouwen dat dan maar als positief.

We zijn weer twee maanden verder sinds mijn laatste bericht en ik heb een hoop om te delen. Hoewel de realiteit van het leven hier toch echt voornamelijk uit dagelijks routine en werk bestaat, waren er enkele dagen dat deze normaalheid werd opgebroken door bezoek. Bezoek aan… en bezoek door.

Begin maart reisde ik af naar het zonnige Monte Gordo om mijn opa en oma een weekendje met mijn gezelschap te verblijden. Heerlijk even vakantiegevoel in de Algarve. De bus dropte me zowaar te vroeg af dus kon ze mooi verrassen met mijn aankomst. We begonnen mijn mini vakantie met een eerste glaasje sangria, en een pitstop in het hotel alvorens richting strand te gaan voor lunch. De strandrestaurantjes hebben een behoorlijke upgrade gekregen sinds de laatste keer dat ik in Monte Gordo was. voornamelijk ook doordat ze zich nu bevinden op en aan een enorme houten promenade. Ideaal voor de velen senioren die het dorp bezoeken in de winter;)

Die middag streek ik even op het strand neer voor wat zeelucht en schetsen, de avond aten we in het hotel en werd ik meegetroond naar een Fado optreden. De volgende dag waren we vroeg uit de veren met als doel Spanje. Vanaf het volgende dorp; Vila Real de Santo António, ben je namelijk binnen een kwartiertje met de ferry in Ayamonte. Altijd leuk, even naar Spanje voor de zon, koffie en gebak.

This slideshow requires JavaScript.

Eenmaal weer terug in Portugal was het tijd voor een uitgebreide lunch en rustig op het terras zitten. Valt niet mee hoor zo’n weekendje weg. Eenmaal weer terug in Monte Gordo vertrok ik weer richting strand, dit keer met een boek dat nog even uit moest. Ik heb nog even maximaal van het strand en zeezicht genoten, voordat ik weer met de bus richting Lissabon moest.

Begin maart kreeg ik zelf bezoek in de vorm van Kim en Kelly. We hadden gezamenlijk een appartementje gehuurd in het centrum om het meeste te maken van ons weekend samen. Dit was voor mij ook gelijk de kans om het centrum beter te leren kennen want zo vaak kom ik daar eigenlijk niet.

Het appartementje bevond zich vlakbij Martim Moniz, Rossio en Restauradores dus ideaal qua locatie. Ik had op vrijdag tijdens mijn lunchpauze de sleutels al opgehaald en kon ‘s avonds Kim en Kelly dus bijna direct de juiste richting in sturen. Lees: ‘bijna’, want ja we kwamen aan op een ander metrostation dus moest alsnog Google Maps erbij pakken.

Na de eerste nacht begonnen we de dag met brunch bij Nicolau. Dit cafe stond op Kim haar lijstje en was aardig populair aangezien we zowaar een half uur moesten wachten voordat we aan tafel konden. Gelukkig was het eten en de locatie het waard!

Na de brunch zijn we verder de stad doorgezworven, waar we uiteindelijk op Cais de Sodré de middag hebben afgesloten met maximaal chillen in de zon.

Voor de zonsondergang hadden we echter een andere locatie in de planning, die hebben we gevierd op het dakterras van PARK Bar. Weer een van Kim’s lijstje maar geen nieuwe ontdekking voor mij aangezien ik er al eens eerder was geweest. Scheelde wel gelijk want als je de weg weet is de ingang een stuk makkelijker te vinden.

Op zondag gingen Kelly en Kim samen richting Sintra en had ik de ochtend vrij. Het paleis van Pena is best mooi, maar ik hoefde hem niet per se een derde keer te gaan bekijken.

Toen ze rond 12e weer in Lissabon waren gingen we samen weer op zoek naar lekker eten. Dat vonden we bij Kaffeine Coffee & Brunch. Na de lunch gingen we richting de LX Factory, heerlijk nog wat meer ronddwalen en sangria drinken in de zon.

Op maandag was het al weer tijd om onze spullen in te pakken. We waren beperkt in tijd aangezien we om 13.15 de metro richting vliegveld moesten hebben maar toch hadden we nog enkele dingen op de planning staan. Voornamelijk hield dit in we richting Belém gingen voor Pasteis de Belém. Op de terugweg pakte we ook mooi nog even een oud trammetje als vervoer. Konden Kel en Kim dat ook weer van hun lijstje afstrepen.

Een weekje later had ik weer bezoek. Wederom voor een korte tijd maar dit keer toch wel een hele dag. Mijn vader had namelijk wederom een overstap in Lissabon. Met maar een dag de tijd was het fijn dat sightseeën niet nodig was aangezien mijn vader hier al enkele keren eerder is geweest. We hielden het simpel met brunch, klein tripje naar Belém en lekker van de zon genieten op het terras.

Het reizen naar het café voor brunch was trouwens nog best een trip. We moesten overstappen op de bus en wachten in gezelschap van een groep demonstranten op de bus. Die was trouwens overvol dus uiteindelijk plan aangepast en een straatje verderop een andere bus gepakt. Mocht iemand ons gespot hebben in nieuwsuitzending dat kan best zo zijn; de media was namelijk ook verslag aan het doen.

Na dit bezoekje had ik weer even twee weekjes werken voordat ik weer vakantie mocht houden. Het einde van de maand sloot ik goed af in gezelschap van Simone. Hier maak ik echter even een aparte post over, ik heb namelijk weer veel te veel foto’s gemaakt en die wil ik jullie niet ontzeggen.

Inmiddels zijn we al weer twee weken verder en heb ik wederom weekend. Dit keer geen bezoek of bijzonderheden trouwens. Gewoon even een normaal weekend met een to-do lijstje, maximaal chillen en een bezoek aan het park. Dat mag ook wel weer want daar kwam ik niet echt aan toe de afgelopen tijd.

Dit normale weekend is voorlopig trouwens ook weer de laatste, kan namelijk al weer uitkijken naar mijn volgende bezoek; Nederland aan het eind van de maand. Hopelijk schijnt daar de zon, zou toch leuk zijn ;).

Tot zo ver de avonturen.. kuch kuch.. foto’s van eten. Tot de volgende keer.