Lissabon & Porto – Met Simone op Stap

Hoi Allemaal,

Zoals aangegeven in de vorige blog, had ik zoveel foto’s en dingen die ik wilde delen over Porto dat ik er even een aparte post van heb gemaakt. Hoewel Simone maar drie dagen in Portugal was, had ik door ons bezoek aan Porto namelijk een heel nieuwe omgeving om te ontdekken en fotograferen en zodoende kwam ik terug met heel veel foto’s.

We hebben uiteindelijk half en half de tijd doorgebracht in Lissabon en Porto. De eerste dag in Lissabon heb ik voor tourguide gespeeld; lunch bij Zenith, rondzwerven in en om het oude centrum, korte stop voor een smoothie en frappe bij de Mcdonalds en ook dit keer heerlijk chillen in de zon bij Cais do Sodré.

Voordat de zon onder ging hebben we de ferry gepakt naar Almada en daar hebben we alvast ons dessert gegeten bij het café waar ik eerder ook al eens was geweest met mijn moeder, de reden voor terugkomst: de chocolademelk. De wafel die ook op tafel belande was bijzaak maar fungeerde gelijk als dessert. Het diner, in de vorm van pizza, kwam later bij mij thuis.

This slideshow requires JavaScript.

De volgende dag gingen we ontbijten bij Fábrica Lisboa en namen vervolgende de trein van het station van Oriente richting Porto. De treinreis was een van de fijnste die ik ooit gemaakt heb; vaste zitplaatsen, genoeg ruimte voor bagage, veel beenruimte en een supersnelle trein. Wat wil je nog meer?

In Porto dropte we onze spullen in ons hostel en gingen na een korte pauze gelijk door om het meeste te maken van de middag. We liepen via het hoge gedeelte van de stad richting de rivier. Voordat we daar aankwam hielden we eerst nogmaals een pitstop, dit keer in een klein cafeetje voor thee en gebak. Het gebak hier was echt super goed dus mocht je je in Porto bevinden en zin hebben in taart, sla deze toevallige vondst (AMOR em FATIAS) niet over.

Na de theepauze liepen we over het hoge gedeelte van de Luis I-brug riching Villa Nova de Gaia (zo heet het gedeelte aan de andere kant van de brug) en namen vervolgens de kabeltram naar het lagere gedeelte van Gaia. Het uitzicht rond de rivier, vanaf alle punten waar we langs kwamen, was echt prachtig. De zonsondergang voegde nog een extra gouden randje toe aan de ervaring. Wat een prachtige stad is Porto.

This slideshow requires JavaScript.

Op zaterdag begonnen we dag goed met een ontbijt in het hostel alvorens weer op pad te gaan. We wilden graag naar een boekenwinkel, en niet zomaar een boekenwinkel… DE boekenwinkel van Porto; Livraria Lello & Irmão.

Dit bezoek was nogal een ervaring, niet omdat de boekenwinkel zelf nou echt zo bijzonder is maar meer omdat het een enorme toeristen hotspot is. En met ‘enorm’ bedoel ik: betalen van entreegeld in een aparte locatie, vervolgens wachten in een rij van mensen voor ongeveer half uur, en dan de winkel die overstroomt van fotolustige mensen die elke hoekje, en vooral zichzelf in die hoekjes, proberen vast te leggen.

Het is zeker een mooie winkel maar een must-see, dat is het voor mij niet. De geschiedenis van de winkel, de eerste edities en natuurlijk het gebouw zijn heel interessant maar de toeristengekte én het formaat van de winkel maken het een gevalletje ‘niet de moeite waard’. Gelukkig was het niet helemaal een verlies want we kregen het entreegeld als korting op een aankoop. Dat kon ik natuurlijk niet laten gaan dus ik heb het boek ‘The tattooist of auschwitz’ meegenomen.

This slideshow requires JavaScript.

Na deze toeristenlocatie besloten we even van het gebaande pad af te wijken en zochten we een wat rustiger deel op. We gingen wederom richting de rivier maar een stukje verder buiten het toeristengebied. Lunch deden we bij de Hungry Biker; een café wat gelijk functioneert als fietsenhuur/repair shop.

Na de lunch gingen we het toeristische gedeelte weer in en besloten we een klein hellingtrammetje omhoog te nemen. Deze hadden we de dag daarvoor gespot toen hij omhoog kwam en het zag er zo achtbanerig uit dat hij op onze wishlist kwam te staan. In het echt viel dat achtbaan gevoel natuurlijk erg mee, want ja het is een ritje van nog geen vijf minuten en er is geen enkele helling in het wagentje zelf de voelen. Het uitzicht was natuurlijk wel heel mooi.

De zonsondergang deden we dit keer aan de Porto kant; we zaten op een van de smalle terrasjes die over het water uitkijken. Wederom hadden we prima uitzicht en dit keer zaten we ook nog eens prima voor het aperitief.

Op zondag moest Simone al vroeg het vliegtuig hebben dus namen we afscheid in het hostel. Het was 7 uur in de ochtend dus ik probeerde daarna nog wat meer te slapen aangezien de check-out pas 12 uur was. Beetje ontbijten en rustig aan mijn tas pakken, een serietje kijken en nog even chillen op bed, zo kom je de ochtend wel door.

Uiteindelijk checkte ik iets voor 12e uit en ging ik op pad richting een tweedehandswinkel die in de buurt zat om te kijken of dat er nog enkele pareltjes te vinden waren. Dat viel tegen dus ging ik maar door naar een cafeetje dat nog op mijn to-do lijst stond voor een uitgebreide lunch: Chá das Cinco.

Wat was ik blij dat ik die niet over had geslagen, het was echt een van de fijnste lunch/brunch plekken waar ik ben geweest in Portugal. Vooral het toetje, een warme brownie met ijs, was echt super lekker.

Na de lunch liep ik nog even richting de rivier voor een ander uitzichtpunt maar als snel ging ik op pad richting metro om mijn trein terug naar Lissabon te halen.

Al met al, was het bezoek van Simone en ons bezoek aan Porto zeker geslaagd. Porto is absoluut een stad die ik nog wel eens zou willen bezoeken, niet omdat het hoeft qua must see’s maar omdat het gewoon een hele leuke stad is met veel sfeer, lekker eten en prachtige uitzichten.